• با ورود به انجمن میتوانید به بخش عظیم و کامل تری از مطالب و قابلیت های سایت دست پیدا کنید
  • برای دیدن انواع آموزش های ویدیویی میتوانید از قسمت رسانه سایت استفاده کنید
  • برای دانلود انواع برنامه ها میتوانید از بخش منابع سایت استفاده کنید
  • به منظور پیدا کردن مطلب مورد نظر خود میتوانید از جستجو سایت و جستجو گوگل موجود در سایت استفاده کنید

استریمرها مالیات نمی‌دهند؟!

به تازگی استریمرها و گیمرهایی که بازی‌های خود را در سرویس‌های مختلف مانند توییچ استریم می‌کنند، در دسته مشمولان دریافت کد مالیاتی قرار گرفته‌اند. به همین منظور، قصد داریم تا در این مطلب بررسی کنیم که آیا بالاخره استریمرها مالیات می‌دهند یا که نه؟!

با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی کاربران به اینترنت‌های پر سرعت، دنیای بازی‌های ویدیویی خود به بستری تازه برای کسب درآمد تبدیل شد. به نحوی که به جز خود سازندگان و شرکت‌های ناشر عناوین مختلف، بازیکنان نیز می‌توانند از گیم پلی خود فیلم گرفته و آن را در قالب «استریم» یا به عبارتی همان پخش زنده، از سرویس‌هایی مانند توییچ و آپارات پخش کنند. بدین ترتیب، استریمر از بینندگان مبلغی را بابت دونیت کردن (حمایت مالی) دریافت می‌کند و این پول، رفته رفته و با فعالیت بیشتر فرد و مورد پسند بودن محتوا از دید کاربران، مبلغ دریافتی افزایش پیدا خواهد کرد.

یک استریمر موفق می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه درآمد خوبی را با تولید محتوای کیفیت بالا و کاربر پسند داشته باشد. با این حساب، کار یک استریمر نیز در دسته شغل‌های اینترنتی و آنلاینی قرار می‌گیرد که مشمول دریافت مالیات، برای محاسبه و برداشت درصدی خاص و نسبتا پایین از سود درآمد آن‌ها خواهد شد. به همین دلیل نیز استریمرها باید برای درگاه‌های پرداختی به اسم خود، کد مالیاتی داشته باشند. با این وجود، استریمرها مالیات را با طرز دیگر و متفاوتی باید پرداخت کنند، در حالی که ساختن یک کد مالیاتی ضروری خواهد بود.

کد مالیاتی چیست؟​

به زبان خیلی ساده، وقتی فردی برای انجام یک فعالیت مالی و کسب درآمد به صورت رسمی شروع به کار می‌کند، موظف است تا کد مالیاتی دریافت کند. به عبارتی دیگر، فعالیت فرد با گرفتن این کد، توسط سازمان‌ها به رسمیت شناخته شده و کسی که کد مالیاتی را دریافت کرده، هر ماهه (یا سالانه) باید مبلغ خاصی از درآمد خود را به عنوان مالیات بپردازد.

این کد در حقیقت برای جلوگیری از پولشویی و همچنین فرار کردن افراد شاغل از پرداخت مالیات بوده و در صورت فعالیت شغلی در هر حوزه‌ای به صورت رسمی، به آن نیاز خواهید داشت؛ چراکه بدون داشتن این کد، نمی‌توانید از درگاه‌های پرداختی آنلاین برای خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که گرفتن این کد پیش‌تر برای برخی از مشاغل که کد اقتصادی هم نداشتند آزاد بود، اما حال دلیل الزامی شدن گرفتن کد مالیاتی (که به آن کد رهگیری مالیاتی هم می‌گویند)، این است که داده‌های شبکه‌های بانکی باید شفاف‌سازی شوند. به نحوی که وقتی این داده‌ها با گزارش خروجی سازمان امور مالیاتی کشور همخوانی نداشته، قانون الزامی بودن آن برای تمامی مشاغل مشمول مالیات، اعلام شد و از طرفی استریمرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

چرا استریمرها باید کد رهگیری مالیات دریافت کنند؟​


Twitch-Prime-1536x864.jpg
اشاره کردیم که این روزها، استریم کردن نیز یکی روش‌های خوب برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا است تا از طریق آن به کسب درآمد بپردازند. با این وجود، نکته قابل توجه اینجاست که کسب درآمد این افراد، به روش گرفتن دونیت و حمایت مالی، از بینندگانی است که برای استریمر و گیمر مورد نظر، مبلغی را واریز می‌کنند.

با این وجود، این مبلغ صرفا از طریق پرداخت از درگاه‌های آنلاین مانند زرین پال و ایدی پی فراهم خواهد شد. این روش درست مثل گرفتن دستگاه کارتخوان، به صورت آنلاین است. شما با دستگاه کارتخوان حاضر در مغازه‌ها می‌توانید خریدهای خود را مستقیما بدون نیاز به دریافت وجه نقد از خودپردازها انجام دهید. از طرفی هم درگاه آنلاین، به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند مستقیما و با استفاده از رمز دوم (یا رمز پویا)، همین کار را به صورت آنلاین انجام دهد. این در حالی است که برای راه‌اندازی درگاه آنلاین شخصی، برای خود یا برای مثال یک فروشگاه آنلاین، حتما باید کد مالیاتی دریافت کنید.

بدین ترتیب، اخیرا فعالیت افراد استریمر نیز به عنوان یک شغل آنلاین در سامانه مالیاتی ثبت شده و به همین منظور، فردی که از طریق استریم قصد کسب درآمدی را دارد، باید حتما کد مالیاتی خود را دریافت کند تا لینک درگاه پرداخت، برای گرفتن حمایت‌های مالی به او داده شود. با این وجود، باید بدانید که این مالیات قرار نیست تا یک مبلغ ثابت باشد و در تناسب با میزان سود از درآمد شما، در نرخ ۲۵ درصد تنظیم و برداشت خواهد شد.

تمامی استریمرها مالیات نمی‌دهند، پس نگران نباشید!​

استریمرها در دسته مشمولان پرداخت مالیات هستند، اما قوانین مربوط به آن‌ها باعث می‌شود تا راه‌هایی برای پرداخت نکردن این وجه وجود داشته باشد. اول از همه باید بدانید که شما به عنوان یک استریمر، فقط و فقط در صورتی که سود از درآمد سالانه بالاتر از ۳۶ میلیون داشته باشید، مشمول به پرداخت ۲۵ درصد مالیات خواهید بود. این یعنی وقتی ۳۷ میلیون سود را در یک سال کسب کرده‌اید، باید ۲۵ درصد از ۱ میلیون اضافه شده بر ۳۶ را پرداخت کنید، همین!

همچنین در نظر داشته باشید که این مبلغ فقط و فقط برای میزان سود خواهد بود! این یعنی شما ممکن است در سال ۶۰ میلیون تومن درآمد داشته باشید، اما از این مبلغ، فقط ۴۸ میلیون تومان سود بوده باشد. در حالی که سایر مبلغ این پول احتمال دارد که خرج اینترنت، سیستم قوی‌تر، کنسول بازی و … شده و از سود سالانه حساب نخواهد شد.

به علاوه، فراموش نکنید که حتی اگر شما در دسته افرادی هستید که درآمد زیر ۳۶ میلیون در سال را داشته و عملا چیزی را پرداخت نمی‌کنید، باز هم باید حساب مالیاتی خود را در سامانه ثبت کنید تا به رسمیت شناخته شوید. در غیر این صورت، تمامی درگاه‌های متصل به شما حذف کامل خواهند شد و دیگر قادر به دریافت دونیت از این روش، نخواهید بود.

همچنین کد اقتصادی را با مالیاتی اشتباه نگیرید!​

در نظر داشته باشید که شرکت‌ها و افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، باید یک شناسنامه کاری را به ثبت برسانند که به آن کد ۱۲ رقمی اقتصادی می‌گویند. این کد، کاملا با کد مالیاتی متفاوت است و صرفا مثل کد ملی مختص به آن شرکت خواهد بود، در حالی که کد مالیاتی، برای محاسبه میانگین درآمد کاربر مورد نظر و برداشت مالیات از آن خواهد بود.

نحوه گرفتن کد مالیاتی​


IMG_04032022_010712_1920_x_1080_pixel-1536x864.jpg
گرفتن کد مالیاتی اصلا کار سختی نیست، اما مراحل مختلف و به ظاهر پیچیده آن باعث شده‌اند تا برای افراد طولانی و خسته‌کننده به نظر برسد.

در اولین قدم، باید بدانید که استریمرها برای ایجاد حساب پرداخت مالیات می‌توانند از دو روش حقیقی و حقوقی اقدام کنند. روش حقیقی که بسیار راحت‌تر بوده و مراحل انجام بسیار کمتری را هم دارد، برای افرادی است که قصد همکاری با برندی خاص و شرکتی معتبر را ندارند. با این وجود ثبت کد مالیاتی از روش حقوقی، به فرد این دسترسی را می‌دهد تا به جای یک شخص جلوی دوربین یا تولید کننده محتوا، در نقش یک برند که آماده همکاری و تبلیغات است، فعالیت خود را ادامه بدهد.

در ادامه می‌توانید مراحل ثبت نام را دنبال کنید. در نظر داشته باشید که این مراحل، کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به حضور فرد در ادارات مربوطه هستند.

  • پیش ثبت نام: در این بخش، ابتدا باید اطلاعات هویتی شما تایید شده و توسط ناظر قبول شود. کد ملی، اطلاعات شناسنامه‌ای، شماره تلفن به اسم فرد و … از موارد حاضر در این قسمت هستند که شما فقط باید آن‌ها را در ثبت وارد کنید.
  • تایید اولیه: پس از وارد کردن این اطلاعات، باید منتظر بمانید تا درستی جزئیات وارد شده کاملا بررسی و تایید شوند. پس از گرفتن تایید که شاید تا یک هفته هم طول بکشد، باید سراغ نهایی کردن کار و وارد کردن اطلاعات تکمیلی بروید. در نظر داشته باشید که در این منو (و حتی منو پیش ثبت نام)، اگر اطلاعاتی را به غلط وارد کنید، برای شما پیامکی ارسال خواهد شد تا دوباره با مراجعه به سامانه، بخش‌های مورد نظر را در پرونده خود اصلاح کنید. در صورتی که تمامی اطلاعات درست بوده باشند، یک پیامک حاوی نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال خواهد شد تا سایر جزئیات مربوط به کار خود را وارد کنید.
  • ثبت نهایی: پس از اینکه وارد پنل خود شدید، فرم‌ها و جزئیات هویتی و مربوط به کار خود (استریم) را کامل پر کنید. اگر شغل با نام استریمر در این بخش نیست، نزدیک‌ترین گزینه به تولید محتوا را انتخاب کرده و نگران این گزینه نباشید. سپس وقتی از همه اطلاعات وارده مطمئن شدید، گزینه ثبت را بزنید تا کد رهگیری برای شما پیامک شود. سپس پرونده شما پس از مدتی به وضعیت تایید درآمده و می‌توانید از کد رهگیری خود برای گرفتن آدرس درگاه پرداختی زرین پال و ایدی پی استفاده کنید.

آیا ریمیت در دریافت و ایجاد کد مالیاتی نقشی دارد؟​

در حقیقت عمده درآمد یک استریمر، دونیت‌ها یا همان حمایت‌های مالی هستند که او در نمایش زنده خود، از گیم پلی یک بازی یا محتوای ویدیویی به دست می‌آورد. حال وقتی که کاربران برای استریمر مبلغی را واریز می‌کنند، باید ابزاری باشد که او بتواند هم تعداد و میزان این دونیت‌ها را ببیند و هم اینکه روی تصویر به صورت زنده هدف او و اعلان هر واریز نمایش داده شود؛ یعنی دقیقا همان کاری که برای کاربران انجام می‌دهد!

با گرفتن اشتراک ریمیت، می‌توانید یک درگاه آنلاین پرداخت را با گرفتن کد رهگیری مالیات انجام دهید و سپس روش اعلان‌های آن را برای خود شخصی‌سازی کنید و حتی از بینندگان خارجی دونیت دریافت کنید! ریمیت سرویسی است که برای جمع کردن و تماشای آمار دونیت‌ها، کار استریمرها را راحت‌تر می‌کند اما در رابطه با مسئله مالیات دخیل نیست. اینکه شما اشتراک ریمیت بگیرید، یک موضوع کاملا جداگانه با دریافت کد رهگیری مالیاتی است که حال استریمرها نیز مشمول آن هستند.

در واقع سرویس ریمیت خود نیز به عنوان یک مجموعه فعال و دارای درآمد از طریق خرید و تمدید اشتراک‌ها و ارائه خدمات، مشمول پرداخت مالیات است و مثل استریمرها باید سر موقع مالیات حساب شده در سال را پرداخت کند. پس با این وجود، رسمی شناخته شدن کسب و کارهای آنلاین و مشمول شدن به پرداخت سود بر درآمد مالیات استریمرها، یک امر طبیعی با روال قانونی است.

خبر خوب برای استریمرها!​

و اما در پایان، بد نیست بدانید که یک روش کاملا رسمی و صد درصد قانونی برای ۰ کردن مبنای پرداخت مالیات استریمرها وجود دارد!

براساس ماده قانون مالیات‌های مستقیم بند ل، هر نوع تولید محتوا و فرایند هنری با تایید و مجوز ارشاد اسلامی، کاملا قانونی بوده و از پرداخت هرگونه مالیات منع می‌شود. این یعنی اگر شما کانال خود را به تیم ارزیابی ارشاد نشان داده و مجوز آن را (که پس از یک هفته صادر می‌شود) دریافت کنید، دیگر نیازی به پرداخت مالیات نخواهید داشت. برای انجام این کار نیز باید در صفحه رسمی انجام شده و سپس با انجام مراحل اداری مربوط به بخش نشر دیجیتال، مجوز آن در پنل کاربری شما ظاهر خواهد شد که با گرفتن اسکرین شات می‌توانید آن را برای ارسال آماده کنید. در نظر داشته باشید که این مجوز پس از بررسی و تایید، بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه صادر خواهد شد.

IMG_04032022_010724_1920_x_1080_pixel-1536x864.jpg
با این حال، باید بدانید که استریمرها حتما باید برای پرداخت مالیات حتی در صورت معاف بودن، یک کد رهگیری مالیاتی را دریافت کرده و مراحل ثبت نام آن را طی کنند. در غیر این صورت، فعالیت استریمر غیر قانونی شمرده شده و هرگونه درگاه پرداختی او بلافاصله بسته خواهد شد.


منبع ریمیت
 
بالا